søndag 17. mai 2009

Glede, glede, sorg, komper og 17 mai

Hej!

Her sitter jeg med min nye favoritt iskrem, Ben and Jerry's Banana Split, og tenkte jeg skulle skrive en liten oppdatering fra the US. nå som det er 17. mai!

I går kveld plasserte jeg det norske flagget i blomsten på kjøkkenbordet, i håp om å få litt oppmerksomhet rettet mot Norge på fine 17. mai. Alex, lillebror, var den eneste som var litt skeptisk til å ha ett fremmedkulturelt flagg i hus, men han så ut til å leve med det. I min ekte Norges ånd, lovte jeg også å lage middag for min kjære vertsfamilie. På menyen var komper, eller "Kompjha" som de ser ut til å kalle det her på prærien nå. Jeg printet ut en oppskrift som så ut til å være grei, og startet å skrelle poteter klokken ett. Lite visste jeg da, at jeg skulle jobbe konstant i nesten fem timer i strekk for å ferdig gjøre herligheten. Ett lite avbrekk fikk jeg da jeg kjørte til bensinstasjonen, dog, for å kjøpe melk til å ha i kompemixen min. Food processoren til Jen må også nevnes å bare romme en og en potet, så å raspe opp 3 kg. poteter tok sin tid.
Etter å ha sølt kompemix på gulvet, kjøkkenskap, og litt på hundene, så fikk jeg klumpet dem sammen i 11 og en halv fine kompeballer (eller raspe baller, ettersom det var vegetarversjonen av komper jeg laget), og kokte dem godt. Resultatet var overveldende. Beste maten jeg har hatt siden bursdagen min! De likte dem også, det vet jeg! 17. mai gudene var med meg.

Så må jeg utrykke litt glede over at Norge endelig vant MGP igjen. Her har jeg sittet å sett på pinlige europeiske sangformer år etter år, og når jeg for en gangs skyld gjør noe annet enn å glane på TV'n og håpe på en seier, så vinner vi! Når jeg er på Star Trek.. Nåja, Star Trek var god. Noe jeg ikke kan si om KFC og Taco Bell. Jeg bestemte meg nemlig for å ta med meg Matt på disse to stedene (det var altså en KFC/Taco Bell restaurant). Med oss kom Althea, ei jente fra min AP US klasse. SKUFF. Taco Bell = Papir nachos og KFC = fett. Grenseløse mengder fett. Satt og spiste på mitt tredje stykke kylling, og konkluderte med at frokost dagen derpå er lettere å få ned. Da snakker jeg dagen derpå etter nyttårsaften.

Ellers så skal det nevnes at jeg til tross for alt, stortrives her. Og ja, jeg lengter etter å møte dere alle igjen, men det kommer til å bli litt vedmodig å si farvell til mange her.. Neste lørdag er det prom, El Grande Finale for året mitt her, og jeg er spent som heia! Har leid tux, $83 som forsvant fort ut fra bank kortet mitt :( Men den tar seg bra ut sammen med meg, så det var det verdt. Skal gå med Rachel Kuklinski. Fikk faktisk møtt besteforeldrene hennes her om dagen, og tror til og med at de har godt tatt meg som fremtidig svigersønn. For ett øyeblikk trodde jeg at jeg hadde fridd til henne.

Nå er is containeren tømt. Og jeg burde gjøre min creative writing hjemmelekse. Men det gjør jeg først etter å ha nevnt at jeg var på ett semi formal (liksom skoleball) på en privatskole, hvor de hadde såpeboblemaskin som jeg måtte kontrolere meg selv for ikke å stupe inn i, og at jeg gleder meg som en unge til å komme tilbake til gamla staden. Jo, og hahaha. At jeg så den største rompa of all times på KFC. Jeg skulle snu meg rundt for å se på menyen da den åpenbarte seg for meg. Jeg mistet munn og mæle. Til mine kjære Silje og Christine, den var større en Lailas (og Karis[SFO-Kari]). Meget større.

*Klyp i sideflesket* fra Espen :)

1 kommentar:

K sa...

espen

jeg er din faste leser! jeg ler meg i hjel! når jeg har blitt stor forfatter og verdenskjent, skal jeg publisere bloggen din og du kan få 10% ;)

savner deg!

hugs<3